Ponorka třídy Columbia, U.S. Navy illustration, Public Domain

Podmořské kladivo na Rusy. Nejpokročilejším americkým ponorkám se však nevyhýbají problémy

Americké námořnictvo čeká na dodání své první jednotky ponorkové třídy Columbia, která je podle ředitelky loděnice General Dynamics Electric Boat Phebe Novakovicové hotová z 60%. Hovoříme o raketonosných ponorkách s jaderným pohonem, které mají představovat nejmodernější a technologicky nepokročilejší plavidla svého druhu. Nicméně je sužují chronické potíže.

Nejprve ty dobré zprávy – první jednotka District of Columbia nové třídy ponorek Columbia je hotová ze 60%, plavidlo by mělo být námořnictvu dodáno v roce 2028. Novakovicová k tomu dodala, že příští rok bude klíčový. K optimistickým prognózám je ještě daleko, protože výstavba jaderných ponorek Columbia a Virginia čelí chronickým potížím, které se daří odstraňovat jen zvolna.

Potíže a neduhy

Americký úřad pro vládní odpovědnost (United States Government Accountability Office – GAO) již ve své starší zprávě z podzimu minulého roku upozorňuje na to, že ponorkový program Columbia bude značně prodražen. Původní plán počítal s finančním krytím 130 miliard dolarů. Jak GAO dodává, program výstavby plavidel bez realistických odhadů nákladů a adekvátní analýzy může mít problémy s řešením stávajících i budoucích rizik, která mohou způsobit, že výstavba ponorek bude v konečném důsledku méně efektivní. GAO dále píše, že dochází k pozdním dodávkám materiálu k výstavbě ponorek. Problémy připouští sama Novakovicová, podle níž se výstavba první jednotky zpomaluje mimo jiné kvůli pozdní dodávce turbín od společnosti Northrop Grumman a také přídě od loděnice Newport News Shipbuilding.

GAO rovněž uvádí, že produktivita v amerických loděnicích klesla od roku 2019 o 15–25 %. A to už nejsou rozhodně optimistická čísla. K tomu dodejme možná to nejdůležitější, průmysl totiž pracuje na dvou velkých projektech najednou – raketonosných jaderných ponorkách třídy Columbia a útočných ponorkách třídy Virginia. Oba programy pak využívají stejné dodavatelské řetězce, svářeče a komponenty. Web USNI cituje výkonného viceprezidenta pro globální operace Dannyho Deepa, podle něhož byla zaznamenána určitá zlepšení právě v dodavatelském řetězci: „V dodavatelském řetězci vidíme určité zlepšení, nicméně existují i ​​další oblasti, kde stále zaostáváme,“ řekl Deep.

Chybí nejen kvalifikovaná pracovní síla

Problémy, na něž GAO v reportu upozorňuje, jen odráží nepříznivou situaci amerického průmyslu v oblasti stavby nových jaderných ponorek. Loděnice General Dynamics Electric Boat, ale i další, jako například Newport News Shipbuilding, se musí dlouhodobě vyrovnávat s absencí kvalifikované pracovní síly, nejvíce svářečů či strojníků, ale také inspektorů kvality. Mnoho z kvalifikovaných pracovníků odešlo během pandemie covidu do důchodu a noví je nestačili svými zatím omezenými zkušenostmi plnohodnotně nahradit. Jenže právě nedostatek schopných zaměstnanců se negativně propisuje do pomalejší montáže a návazných procesů.

A pak zde existují další reálné problémy se subdodavateli projektu Columbia, kteří patří ke klíčové součásti nákladného programu. Mnoho z nich je totiž unikátních a jdou jen těžko nahradit. Po pandemii covidu z nich řada zbankrotovala, což vede ke zpožděným dodávkám důležitých komponent pro reaktory, odpalovací systémy či kabeláže.

Nejdražší, ale nejmodernější

Třída Columbia, jeden z nejdražších projektů mezi americkými vojenskými programy vůbec, má dodat technologicky nejvyspělejší třídu ponorek, které nesou jaderné balistické střely. Celkem je naplánováno postavit 12 jednotek v této třídě, jež má perspektivně nahradit třídu Ohio. Není vyloučeno, že plavidel vznikne nakonec více. Zpráva první Trumpovy administrativy o jaderném programu ponorek, která byla zveřejněna v únoru 2018, uvádí, že „program třídy Columbia dodá minimálně 12 ponorek s jaderným pohonem, které nahradí současnou flotilu Ohio, a je navržen tak, aby poskytoval požadované schopnosti po celá desetiletí.“

Ponorky budou mít sníženou akustickou stopu, pokročilé reaktory, které nepotřebují během svého 42letého palivového cyklu výměnu paliva. A to je nesporná výhoda, protože většina jaderných ponorek musí v polovině svého životního cyklu podstoupit komplikovanou výměnu paliva. Columbia bude první třídou, která chce využívat plně integrovaný elektrický pohon. Výtlak plavidel o délce 171 metrů činí 21 140 t (pod hladinou). Záď ve tvaru X zlepšuje ovládání ponorky při nízkých rychlostech a udržování hloubky, jak uvádí web Navy Recognition. Posádku bude tvořit 155 námořníků. Plavidla budou vyzbrojena 16 balistickými raketami Trident II s doletem až 11 100 km. Rakety budou umístěny v nových raketových silech, vyvinutých v rámci programu Common Missile Compartment (CMC). Konstrukce umožňuje modulární výměnu nebo upgrade, aniž by bylo nutné měnit trup ponorky. Nová raketová sila budou zabudovány také do britské třídy ponorek Dreadnought.

Zdroj: USNI, Navy Recognition, GAO
Autor/Licence fotografie: Ponorka třídy Columbia, U.S. Navy illustration, Public Domain